El panorama musical que es va donar al Camp de Morvedre a la fi dels anys cinquanta, era fidel reflex del que ocorria en la resta de l’estat espanyol.

Grans vocalistes i orquestres, que inundaven amb les seues melodies els programes de la ràdio i els balls del diumenge a la vesprada. Era l'època dels discos dedicats i els serials populars de les vesprades en la ràdio.

En el camp de la cançó predominava el Folklore amb: la Cobla, la Tonadilla, el Cuplé i la Cançó Flamenca. Balls com: el Vals, el Chotis i el Pasdoble i els de influència llatina: Tangos, Rancheras, Correguts Mexicans, Boleros, Rumbes, Merenges, Baión, Mambos i Cha-cha-chá.

Els primers intents de transformació dels vells esquemes de la música a  l’estat espanyol, vénen donats per la via d'adaptar i versionear cançons d'èxits internacionals, que es produïen a França, Itàlia i en la música anglosaxona.

Després dels primers èxits de la música Pop espanyola, amb el Duo Dinàmic, José Luis i la seua guitarra, Gloria Lasso, José Guardiola, etc., apareixen en pobles i ciutats, solistes, duos i trios que imiten les seues cançons, el seu vestuari i els seus gestos. Es comença a sentir cançons dels ídols del Rock and Roll, Elvis Presley, Chuck Berry, Little Richard, Paul Ank:a, i triomfen a Espanya versions en castellà dels grans èxits internacionals del Rock, en les veus dels Llopis (cubans) i dels Teen-Tops (mexicans),

En la nostra comarca el ventall musical estava compost per l’Home Orquestra; Rapsodes, Vocalistes, Orquestres, alguns Duos i molt pocs Trios. Predominava la cançó folklòrica i popular, però començava a implantar-se la música melòdica i lleugera i per als més avançats la música moderna.

El llançament internacional de The Beatles i els canvis soci-econòmics que es van registrar a Espanya en els anys seixanta, van canviar per complet el panorama musical.

Els nostres Solistes, Duos i Trios es van transformar en la seua majoria i ràpidament en Conjunts o Grups, i cadascun d'ells van donar a conèixer les seues pròpies interpretacions d'aquelles cançons que eren èxits a tot el món.

A mitjan anys seixantai fins a principi dels anys setanta, els Conjunts viuen uns anys de glòria i esplendor. Les actuacions en Festivals, Concursos, Matinals, Revetles i Balls Populars eren contínuas, fins i tot s'actuava o es competia amb les figures ja consagrades de la música Pop espanyola, i l'àmbit d'actuacions en moltes ocasions sobrepassava a altres Ciutats o Capitals de Província allunyades de la nostra Regió.

Tota aquesta il·lusió, va durar fins que a principi dels anys setanta, amb la irrupció en el mercat de la Música-Disc i les Discoteques, van donar fi al somni de molts dels nostres Conjunts, una vegada que les actuacions en directe van deixar de ser el principal atractiu i motor del contacte amb el públic.

Excepte alguna excepció com va ser 6ª Fase els conjunts estaven formats integrament per homes i la totalitat de conjunts cantaven en castellà o anglés.

Format per sis components, alguns d'ells procedien d'altres grups de la localitat , Rumar, Cordes Vibrants, Fantasio, etc. El grup el formaven: Luz Divina, veu; Mari Carmen, veu;
Manuel Hemández , veu; Pelayo García , guitarra baix i veu; Francisco Ruiz , bateria i veu;
Manolo Burgos, teclats i veu.

Miguel Siuran, gran promotor de l'època, els va proposar el llançament del grup a
nivell nacional , amb múltiples actuacions i gires, però açò obligava als membres del grup a haver d'abandonar les seues obligacions professionals i laborals i no van estar d'acord. Les seues actuacions les van centrar en la localitat i en llocs pròxims, quan els seus horaris de treball li'l permetien.

Les seues actuacions en Concu rsos i Festivals, Ia línia marcada pel grup va ser
clarament músic-vocal. La majoria de les seues cançons eren interpretades a cinc veus, seguint Ja pauta marcada pels grans grups vocals de l'època, aconseguint
un estil molt personal, basat en les seues sofisticades harmonies vocals així com en la neteja de so en cadascun del seus instruments.


6ª Fase van ser guardonats amb varis i reconeguts premis, de tots ells destacar:

• En 1971 actuació fora de Concurs en el Primer Festival de Conjunts de Port de Sagunt. Van ser apadrinats per Nino Bravo que actuava com a figura convidada. Nino en la seua faceta de promotor, els va fer idèntic oferiment de gales i actuacions a nivell nacional, però de nou el grup va rebutjar l'oferta.

• Primer Premi en el Festival de Conjunts Nacionals celebrat a Borriana.

• Les seues actuacions com teloners i compartint cartell amb les figures de major èxit en aqueixos moments del panorama musical nacional.

S'incorpora al grup José Vicente Sanpedro, com a Guitarra Solista i Veu, amb aquesta nova formació de set membres despleguen en les seues interpretacions un torrent de veus i energia.

Es marxa del grup José Vicente Sanpedro per problemes laborals i el seu lloc ho ocupa Julio Torres.

L'any 1971, després d'un nou període d'actuacions i èxits, quan el grup ja tenia més afirmada la seua popularitat  i era major l'interès que despertava en el públic, es dissol 6ª Fase, deixant un camí d'èxits en la seua trajectòria pel panorama musical de la nostra localitat, recordats com a figures rellevants, que van saber calar en la sensibilitat del públic pel seu magistral estil d'harmonies vocals i la seua perfecta i impecable imatge.

Dins del altres grups de la localitat podriem destacar “Stiff Group”, “Los Cobras”, “Clan”, “Cuerdas vibrantes”, “los Drogas”, “los Divos eixò si tots formats per homes.



Publicat Llibret Falla El Mocador 2019